Rynek leasingu w Polsce rośnie na potęgę. Rodzimi przedsiębiorcy chętnie korzystają z coraz obszerniejszego wachlarza przedmiotów, które można leasingować. Sprzęt komputerowy, nieruchomości, a nawet pracownicy – leasing to nie tylko samochody, o czym wie już coraz więcej firm.
Leasing przestał być już terminem obcym, a stał się powszechnym zjawiskiem. Korzystają z niego zarówno przedsiębiorcy prowadzący małą, lokalną działalność, jak i potężne firmy o zasięgu międzynarodowym. Schemat tej usługi jest prosty – leasing to umowa cywilnoprawna między dwoma stronami: leasingodawcą (finansującym) a leasingobiorcą (korzystającym). To forma najmu lub dzierżawy środków trwałych, nieruchomości lub osób wykonujących konkretne usługi, co stwarza możliwość ich użytkowania bez konieczności ich nabycia lub – w przypadku pracowników – ich tymczasowego zatrudnienia. Leasing polega na czasowym przekazaniu innej osobie dóbr inwestycyjnych, z których może ona korzystać za określoną sumę pieniężną.
Leasing w Polsce
Już co trzecia inwestycja w rozwój polskiej firmy finansowana jest za pomocą leasingu. Mowa tu m.in. o rozbudowie floty samochodowej, modernizacji zaplecza technicznego czy produkcyjnego, a także leasingowaniu nieruchomości. Skupmy się jednak na aktywach niebędących środkami transportu, gdyż to one stanowią ciekawą, stale rozwijaną część oferty leasingowej wielu firm. Co możemy wziąć w leasing i jak na tym skorzystać?
Co, jeśli nie samochody?
Pojęcie leasingu kojarzy się głównie z samochodami, zarówno tymi osobowymi, jak i dostawczymi lub specjalistycznymi. Pojazdy stanowią aż 70 proc. wszystkich leasingowych przedmiotów. Dwa na trzy auta mijane na ulicach polskich miast, to auta nabyte za pomocą leasingu.
Segment przedmiotów leasingowanych, które nie są pojazdami, dynamicznie się rozwija. Dzieje się to za sprawą zwiększania świadomości konsumentów w zakresie tego, co można objąć leasingiem. Dziś mogą być to maszyny, a nawet całe linie produkcyjne. Jeśli mowa o mniejszej skali, ogromnym powodzeniem cieszy się leasingowanie sprzętu komputerowego. Jest to atrakcyjne, gdyż dzięki temu rozwiązaniu można nabyć zarówno drogie, zaawansowane technicznie urządzenia, jak i podstawowe, służące do prostych zadań. Co ważne, leasingować możemy także oprogramowanie. Leasing jest również coraz bardziej powszechny m.in. przy zakupie sprzętu medycznego.
Rośnie liczba konsumentów zainteresowanych leasingiem nieruchomości. Dotyczy to zarówno pomieszczeń biurowych, jak i hal magazynowych czy produkcyjnych. W 2018 roku polscy przedsiębiorcy podpisali umowy leasingu nieruchomości o wartości blisko 1 miliarda złotych. Leasingować możemy już także pracowników. Leasing pracowniczy jest formą wypożyczenia pracowników przez jednego pracodawcę innemu na określony czas lub do realizacji konkretnego zadania. Tego typu rozwiązanie możliwe jest oczywiście wyłącznie za zgodą pracownika. Leasing pracowniczy dominuje przede wszystkim w sektorze usług i produkcji, może także obowiązywać poza granicami kraju, w którym dotychczas przebywał leasingowany pracobiorca.
Kto w Polsce korzysta z leasingu?
Należy zatem zadać pytanie – kim są polscy leasingobiorcy? Jak się okazuje, to osoby prowadzące biznesy o bardzo zróżnicowanej wielkości. 52 proc. z nich to mikroprzedsiębiorcy, generujący obrót poniżej 5 milionów złotych. Polscy biznesmeni stanowią piątą najliczniejszą grupę leasingobiorców w Europie. Wśród nich znajdziemy każdą branżę – od przemysłu ciężkiego, przez producentów kosmetyków, artykułów spożywczych, aż po właścicieli lokali gastronomicznych, klubów fitness czy salonów piękności. Leasingiem można objąć sprzęt do pracowniczej kuchni, jak i… samoloty. Skąd tak duża i stale rosnącą popularność tego rozwiązania wśród polskich firm? Leasingiem zajmuje się dziś coraz więcej firm w Polsce. Największe z nich w ubiegłym roku sfinansowały transakcje na kwoty kilku miliardów złotych. Na przestrzeni lat zmieniła się zarówno wiedza przedsiębiorców z zakresie zasad korzystania z leasingu, jak i korzyści jakie daje. Ponadto przejrzyste zasady zawierania umów oraz towarzyszące im bezpieczeństwo, to kluczowe kwestie stanowiące siłę motoru napędowego rynku leasingowego.